Divera Lab LogoDivera Lab

Ulei presat la rece - Partea 1

25/01/2021

1. Beneficiile generale ale uleiurilor vegetale presate la rece.

Uleiurile presate la rece comestibile, ecologice, virgine, presate la rece, sunt adevărate medicamente aşa cum au crezut medicii din antichitate.

Dacă nu sunt adulterate de industria chimică sunt adevărate medicamente pentru că au elemente vitale și indispensabile cum ar fi prețioasa vitamină F și alți acizi grași atât de necesari producerii de prostaglandine, autenticii hormoni naturali.

Proprietățile vitaminei F sunt deosebit de importante pentru corpul uman pentru că:

  • intervine în structura membranelor
  • reglează metabolismul grăsimilor dăunătoare inimii
  • reduce indicele de colesterol și favorizează reîntinerirea țesuturilor
  • reduce riscul de apariție a trombozei
  • previne maladiile cardiovasculare
  • influențează reglarea termică corporală
  • stimulează apărarea organismului în fața factorilor externi (mediul înconjurător, produse toxice, medicamente, etc)
  • permite formarea de molecule cu viață scurtă (prostaglandine) deosebit de importante pentru viața noastră
  • influențează fertilitatea și garantează o sarcină fără probleme
  • este unul dintre cei mai buni protectori ai epidermei (descuamări, uscăciune, fisuri,etc)

De asemenea, este indispensabilă pentru efectele sale asupra membranei celulare:

  • pentru că dezvoltă sistemul nervos central și periferic. Să ne amintim că 60% din sistemul nervos este compus din lipide sau grăsimi ce au un procent mare de acizi grași polinesaturați
  • pentru că păstrează impermeabilitatea mucoasei intestinale.

Majoritatea afecțiunilor degenerative vin însoțite de o mare permeabilitate a acestei mucoase care provoacă migrarea toxinelor endogene și microbiene până la țesutul imunocompetent al peretelui intestinal (plăcile Peyer) în primă fază și apoi până la ficat.

Tot sistemul imunitar al corpului este deranjat în consecință de aceste multiple tulburări. Adăugarea în alimentație de uleiuri presate la rece și bogate în acizi grași polinesaturați devine o necesitate vitală.

2. Cum le integrăm în alimentație?

În bucătărie, uleiurile sunt foarte versatile atât utilizate la cald cât și la rece:

- ca și condimente în toate tipurile salate, legume crude sau gătite la aburi,

- ca înlocuitoare ale untului sau margarinei în patiserie

În administrarea la rece se pot folosi toate tipurile de uleiuri dar se preferă cel bogat în acizi grași polinesaturați (acidul linoleic în mod special). Uleiurile de șofran, nuci, germeni de grâu, dovleac, floarea soarelui, susan sunt doar câteva dintre uleiurile recomandate. În funcție gustul (și proprietățile) fiecăruia și de preferințele personale, se pot încerca toate pentru a stabili care este preferatul.
Pentru a profita de beneficiile fiecăruia, o soluție este să se folosească în fiecare zi un ulei diferit sau amestecuri ale acestora.

Pentru a realiza un dressing este suficient să amestecăm 4 lingurițe de ulei presat la rece la alegere, o linguriță de oțet de mere sau zeamă de lămâie, o linguriță de sos de soia, condimente după gust (pătrunjel verde, oregano, cimbru, etc.) și un cățel de usturoi sau puțină ceapă.

Este indicat să se consume sub formă de amestecuri pentru a beneficia de proprietățile fiecăruia.

De exemplu:

- ulei de soia, ulei de nucă, ulei de măsline și ulei de floarea soarelui, câte 250 ml din fiecare

- ulei de susan, ulei de floarea soarelui, ulei de nucă, ulei de dovleac, câte 250 ml din fiecare.

Sos de nuci

2 linguri ulei de floarea soarelui

2 linguri ulei de nucă

1 lingură zeamă de lămâie

1 linguriță sos de soia

100 gr nuci măcinate

Se amestecă foarte bine și se servește cu andive și crutoane cu usturoi.

3. Cât consumăm pe zi?

Rația lipidică zilnică trebuie să fie variată și să includă atât lipide lichide (uleiuri) cât și lipide solide (grăsimi), acizi grași saturați și nesaturați; totul în proporție corectă pentru a nu suprasolicita ficatul. Este indicat să se aleagă în principal lipide de origine vegetală și în special, uleiuri.

Țesutul gras al animalelor este partea care înmagazinează cele mai multe deșeuri provenite din tratamentele cu hormoni și antibiotice. În plus, uleiurile vegetale sunt mai bogate în acizi grași indispensabili dar sunt importanți și acizii grași saturați, care sunt necesari în proporție de 10-15% pentru că au rol în lubrifierea intestinală. Ținând cont de toate acestea, pentru ca rația să fie una corectă, se recomandă un consum lipidic de 0,5g/kg corp pe zi, fiind compus din 10% acizi grași saturați și 90% acizi grași nesaturați.

4. Cum le gătim?

Toate principiile vitale conținute de ulei se regăsesc doar în varianta crudă și se distrug în mare parte prin gătirea uleiului. Cea mai bună modalitate de a consuma uleiuri presate la rece pentru a beneficia la maxim de proprietățile acestora este prin folosirea lor pe post de condimente în salate și în mâncărurile cu legume crude sau legume gătite dar adăugate la sfârșitul procesului de gătire.

Uleiurile grase au o așa numită "temperatură critică". Această temperatură reprezintă limita peste care uleiul se descompune în substanțe toxice de aceea nu este indicat să încălzim un ulei peste acea temperatură. Această temperatură variază de la ulei la ulei. Ideal este să gătim în vase sau dispozitive cu temperatură controlată.

Germeni de porumb140̊
Nuci140̊
Semințe de dovleac140̊
Semințe de struguri150̊
Susan150̊
Soia150̊
Floarea soarelui160̊-170̊
Măsline210̊
Arahide220̊
Palmier230̊

Personal, recomand utilizarea uleiurilor presate la rece atât din punct de vedere al unei diete sănătoase dar și din punct de vedere terapeutic, putând susține procesul de însănătoșire în diferite afecțiuni. Un alt aspect ce merită luat în calcul este cel cosmetic, uleiurile presate la rece fiind veritabile surse de frumusețe încă din Antichitate.

Pentru un efect mai bun, recomand asocierea de tratamente locale cu uleiuri presate la rece însoțită de administrarea acestora și intern prin introducerea în dieta zilnică. Despre toate acestea voi reveni într-un articol viitor.

Sursa foto: UleiSomcuta.ro

Cred cu tărie că ne putem îmbunătăți calitatea vieții și a sănătății aducând în alimentația și îngrijirea noastră zilnică produse de calitate superioară, vii, făcute cu drag și atenție, astfel încât să se păstreze toată energia materiei prime.
Copyright © 2021 - Medicago S.R.L.
Made with
by edgeFlow design
storecartmagnifierchevron-downmenu-circlecross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram